Projektet er et eksperiment med rumlig forskningskommunikation, der sigter mod at formidle samfundsvidenskabelig viden om udvikling af nye og kontroversielle teknologier, f.eks. den skontroversielle stamcelleforskning. Baggrunden for projektet er et ønske om at forny og eksperimentere med forskningskommunikation. Eksperimentet skal
- kommunikere med andet og mere end ord.
- gøre kommunikationen dialogisk og interaktiv.
- kommunikere forskningsbaserede problemstillinger frem for færdige ’pakker af viden’.
Eksperimentet er skabt i tæt samarbejde mellem rumdesigneren Birte Dalsgård og samfundsforskeren Maja Horst. Det er en videreudvikling af et tidligere eksperiment – stamcellenetVærket: et samfundsvidenskabeligt laboratorium – der blev udført i 2005. Det nuværende projektet udføres i 2007 og 2008 på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School, og er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation.
StamcellenetVærket II: Forventningernes Landskab er udformet som en flytbar installation på ca. 30 m2, der kan placeres i det offentlige rum med henblik på at skabe debat og refleksion om forventningerne til og reguleringen af ny teknologi. Målsætningen er at øge de besøgendes bevidsthed om at ny teknologi formes i sociale processer, og at de selv kan deltage i disse processer. Installationen er opbygget så den inviterer til dialog omkring de etiske, sociale, økonomiske og kulturelle konsekvenser af forskning og ny teknologi. Samtidig gør den dialogen fysisk synlig gennem de besøgendes interaktion med installationen.
Installationen blev første gang præsenteret for offentligheden i forbindelse med Forskningens Døgn 2007. Installationen blev efterfølgende opstillet forskellige steder i det offentlige rum og ved konferencer. Målgruppen for projektet var voksne uden særligt kendskab til stamcelleforskning eller anden ny teknologi.
Skabelsen af installationen var dog ikke kun et kommunikationsprojekt, men også et forskningsprojekt. Netop fordi der er tale om et eksperiment med forskningskommunikation er det afgørende at der opsamles erfaringer og viden løbende. I forbindelse med udstillingerne undersøgte vi de besøgendes reception af installationen og dens budskaber i bred forstand.
|